Reisplannen 2018 | Welke bestemmingen staan er dit jaar op de kalender

Januari is vaak de maand dat we niet op reis gaan. Afgelopen maand dus geen Europese stedentrip, dagje weg in eigen land of grote reis. Voor ons is januari de maand om nieuwe reisplannen te maken. De afgelopen weken hebben we onze wensen voor 2018 op een rijtje gezet. Inmiddels is het reisbudget vastgesteld en worden onze plannen steeds concreter. Nieuwsgierig naar onze plannen? Je leest er alles over in reisplannen 2018.

Februari | Leeuwarden

Leeuwarden is samen met Valetta op Malta dit jaar Culturele Hoofdstad van Europa. Een mooie gelegenheid om nader kennis te maken met de provincie Friesland. Sfeervolle straatjes ontdekken, rondlopen door de Prinsentuin of op zoek gaan naar street art. Ik ben benieuwd of de werken net zo mooi zijn als de street art Lissabon. Uiteraard mag de beklimming van de Oldehove niet ontbreken als we in Ljouwert zijn. De 183 treden leiden ons naar de top van één van de scheefste torens van Nederland. Als het weer het enigszins toelaat wil ik Nationaal Park De Alde Feanen verkennen. Kortom, plannen genoeg voor ons weekend Leeuwarden.

Maart | Sevilla

Ook dit jaar zetten we de traditie voort om mijn verjaardag in het buitenland te vieren. Begin maart ben ik jarig en dat is de ideale periode om de zon op te zoeken in een Zuid-Europese stad. Omdat we vorig jaar een roadtrip Portugal gemaakt hebben viel dit land af. Na enig speurwerk op het internet vonden we goedkope tickets naar Sevilla. De stad heeft het grootste historische centrum van Europa, vol monumenten, musea, romantische parken en bezienswaardigheden. Als architectuurliefhebber mag een bezoek aan het indrukwekkende Plaza de España niet ontbreken. Het lijkt me heerlijk om te dwalen door de pittoreske straatjes en steegjes van de voormalig joodse wijk Barrio de Santa Cruz. Ik hoop dat we aan vier dagen genoeg hebben want volgens Jessica van Corners of the World is er veel te doen in Sevilla.

Plaza de España Sevilla

Juli | Alaska

De eerste grote reis die gepland staat voor 2018 is een autorondreis door Alaska. Al jaren dromen we ervan om deze reis te maken, en dit jaar gaat het echt gebeuren. We hebben lang getwijfeld om West-Canada in onze route op te nemen. Om ervoor te zorgen dat onze roadtrip geen racetrip wordt, bewaren we West-Canada voor een andere keer. Onze reis start en eindigt in Anchorage, de grootste stad van Alaska. We beginnen onze reis in Noord-Amerika met een bezoek aan het Denali National Park, waar de hoogste berg van Noord-Amerika zich bevindt: Mount Denali.

Mount Denali Alaska

In Chitina stappen we op een bushplane naar McCarthy in Wrangell St. Elias National Park waar we de indrukwekkende gletsjers bezoeken. In Valdez gaan we aan boord van een boot die ons diep de fjordenkust in brengt, op zoek naar orka’s en ander wildlife. Voor we terugkeren naar Anchorage, rijden we over de Kenai Peninsula naar Homer op het westelijke deel van het schiereiland. Vanuit Homer gaan we met een watervliegtuigje naar Katmai National Park. Hier gaan we onder professionele begeleiding op zoek naar beren. Het lijkt me fantastisch om zo dichtbij beren te komen en de op zalm vissende beren vast te leggen met mijn camera. Onze reis door Alaska zal ongetwijfeld een aaneenschakeling worden van hoogtepunten.

Bear Alaska

Oktober | Cannes

Voor het derde opeenvolgende jaar reis ik Roel achterna naar Cannes. Als de dagen in Nederland korter worden en de kans op regen toeneemt, omarm ik de aangename temperatuur aan de Côte d’Azur. Een heerlijk vooruitzicht, vind je niet? Het eerste jaar ontdekte ik dat Cannes veel meer te bieden heeft dan alleen luxe jachten en designer winkels. Vorig jaar maakten we een uitstapje met de trein naar Antibes, de stad van de levensvreugde. Het bleek een schot in de roos te zijn: een sfeervolle stad met een authentiek karakter. Wat de plannen voor dit jaar zijn weten we nog niet, maar we hebben nog genoeg tijd om deze in te vullen.

Cannes

Reisplannen 2018

De eerste bestemmingen voor 2018 liggen vast, en dat geeft een lekker gevoel. De komende tijd worden er waarschijnlijk nog meer reisjes vastgelegd. We willen net als vorig jaar weer veel van Nederland zien, maar ook zijn we nog op zoek naar een leuke stad in België voor een lang weekend. En in mei hebben we een weekend weg geboekt via srprs.me. Ik ben heel benieuwd waar we terechtkomen. Het zal ongetwijfeld weer een geweldig reisjaar worden, net als in 2017. Wat zijn jouw reisplannen 2018?

Heb je tips voor Leeuwarden, Sevilla of Alaska? Of heb jij dé tip voor een leuke Belgische stad, laat het mij weten!

Op mijn blog maak ik altijd gebruik van eigen beeldmateriaal. In dit artikel was dit niet mogelijk aangezien ik (nog) niet in Sevilla en Alaska ben geweest. De foto’s van beide bestemmingen in dit artikel zijn afkomstig van Pixabay.

24 reacties op “Reisplannen 2018 | Welke bestemmingen staan er dit jaar op de kalender

• 15 februari 2018 at 18:18
    Permalink

Leuke plannen Marcel! Goede keuze denk ik om alleen Alaska te doen. Ik ben heel benieuwd naar deze reis!

• 17 februari 2018 at 19:49
      Permalink

Dankjewel Marjolein. Wij zijn ook erg benieuwd naar Alaska, het aftellen is begonnen.

• 15 februari 2018 at 19:06
    Permalink

Wauw, wat gaaf dat jullie naar Alaska gaan! Ben heel benieuwd naar de foto’s en verhalen 🙂 Heb in 2008 een jaar in Leeuwarden gewoond en ben sindsdien maar 1x terug geweest. Ben ook erg benieuwd wat jullie van die stad vinden. Veel reisplezier alvast!

• 17 februari 2018 at 19:51
      Permalink

Ja gaaf hè! We hebben er ontzettend veel zin in, kunnen niet wachten eigenlijk. Jij heel veel plezier in Las Vegas. Gaaf!

• 15 februari 2018 at 20:57
    Permalink

Wij waren afgelopen weekend in Leeuwarden en helaas is de Oldehove alleen van april tot en met oktober te beklimmen. Maar bekijken is ook leuk. Wij vonden het Fries museum ook heel erg leuk en eet een typische Friese oranjekoek in het Grutterswinkeltje. Veel plezier.

• 17 februari 2018 at 19:54
      Permalink

Wat leuk dat jullie ook in Leeuwarden zijn geweest. Wat jammer van de Oldehove, gelukkig zijn er alternatieven. Wij zijn van plan om een stadswandeling te maken en om naar het keramiekmuseum te gaan. En uiteraard worden de lokale specialiteiten geproefd.

• 16 februari 2018 at 07:36
    Permalink

Leuke bestemmingen! In Sevilla kun je fijn fietsen of een kookcursus doen. Zie m’n blog voor meer informatie.

Charleroi en Luik zien leuke onbekende steden in België.

• 17 februari 2018 at 19:56
      Permalink

In Sevilla gaan we sowieso een fietstocht maken. Dit doen we bijna altijd als we op stedentrip gaan, vaak op de eerste dag. Over beide Belgische steden heb ik op je blog gelezen, en spreken me zeer aan. Bedankt voor de tip!

• 16 februari 2018 at 17:52
    Permalink

Je gaat Sevilla zo leuk vinden, nog bedankt voor het verwijzen naar m’n artikel 🙂 Ik vierde mijn verjaardag (in maart) vorig jaar in Spanje, dit jaar in Israël. Daarnaast staat Estland voor de komende weken op de planning en dat was mijn planning tot april haha :p Al wil ik dit jaar ook erg graag terug naar Suriname en Spanje en wil ik Roemenië en Georgië ook graag bezoeken!

• 17 februari 2018 at 20:00
      Permalink

Dat vermoeden heb ik ook. Graag gedaan! Leuk dat je weer naar Israël gaat, en Estland natuurlijk. Wij zijn ooit een dag in Tallinn geweest en vonden het een erg leuke stad. Je reisplannen klinken goed, al kan ik me geen beeld vormen bij Suriname. Georgië wil ik ook graag bezoeken. Een aantal jaar geleden zag ik een uitzending van Reizen Waes en ik was gelijk verkocht.

• 16 februari 2018 at 19:53
    Permalink

Haha…een veilig idee dat je met professionele begeleiding op zoek gaat naar beren en niet op eigen houtje…dan wordt het misschien iets te spannend! Lijkt me een erg gave ervaring. Ook verstandig om niet te gaan racen en echt te genieten van Alaska! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

• 20 februari 2018 at 07:10
      Permalink

IK houd van een uitdaging maar om met z’n tweeën op zoek te gaan naar beren ging ons net iets te ver. Lijkt me fantastisch om mee te maken, en je wil niet weten hoe dichtbij je bij de dieren komt.

• 17 februari 2018 at 16:42
    Permalink

Alaska, wat ontzettend gaaf! Staat hoog op mijn wensenlijstje 🙂 Ik heb tot nu toe alleen een weekje Girona gepland.

• 20 februari 2018 at 07:09
      Permalink

Ja gaaf hè! Er komt vast meer op je planning dit jaar. Je hebt in elk geval al iets leuks om naar uit te kijken. Girona lijkt me een toffe bestemming.

• 19 februari 2018 at 22:26
    Permalink

Heb je de route voor Alaska toevallig van de Askja site gehaald haha? Precies het programma wat ik jarenlang verkocht heb aan mijn klanten. Je gaat het geweldig vinden!

• 20 februari 2018 at 06:31
      Permalink

We hebben onze reis zelfs bij Askja geboekt. Lang getwijfeld of we onze route zelf zouden samenstellen maar dat vonden we dit keer vrij lastig met Alaska. In januari zijn we naar de presentatie geweest van je oud-collega’s in Rotterdam en waren we om. En dat we het geweldig gaan vinden daar ben ik van overtuigd. De natuur lijkt me fantastisch en de berenexcursie moet het hoogtepunt worden. Volgens mij heb je het wel naar je zin in Nieuw-Zeeland? In elk geval have fun en geniet ervan.

• 20 februari 2018 at 09:53
    Permalink

Kijk, Leeuwarden, Sevilla en Cannes zijn leuk, maar ALASKA!! Wauw! Na Antonette haar verhaal op mijn blog wil ik nog liever die kant op! Zo gaaf. Gezonde jaloezie hier. En leuk ook dat je via Askja (Anto haar ouder werk) hebt geboekt.

• 23 februari 2018 at 16:19
      Permalink

Hahaha, ja gaaf hè! Alaska staat al een aantal jaar op nummer 1, en nu gaat het er echt van komen. We hebben het blog van Antonette helemaal uitgepluisd toen we nog in de fase van zelf regelen zaten. Uiteindelijk hebben we voor Askja gekozen en dat voelt heel goed.

• 21 februari 2018 at 11:02
    Permalink

Mooie plannen zeg, er is geen bestemming waar ik niet heen zou willen! Vooral Alaska lijkt mij echt geweldig, zo gaaf dat jullie daar heen gaan 🙂

• 23 februari 2018 at 16:15
      Permalink

Dankjewel Gabriëlle. Alaska is al jaren een droombestemming voor ons, en nu gaat het er echt van komen. Ontzettend veel zin in.

• 27 februari 2018 at 13:50
    Permalink

Wauw wat een gave plannen! Alaska lijkt me echt supergaaf! Leeuwarden heb je ondertussen al af kunnen strepen en ik zag er mooie dingen van voorbij komen. Daar wil ik dit voorjaar ook nog naartoe. Sevilla staat al heel lang op mijn lijstje maar het komt er maar niet van om er naartoe te gaan. Er is ook zoveel keus hè. Voor wat betreft een leuke stad in België: ik vond Leuven, Mechelen en Brugge erg gezellig.

• 27 februari 2018 at 20:04
      Permalink

Ja gaaf hè! Heb er ontzettend veel zin in om Alaska te gaan verkennen. Leeuwarden is echt een aanrader. Leuke stad waar ontzettend veel te doen is. Over Leuven en Brugge heb ik veel goeds gehoord, Mechelen zijn we al geweest. Bedankt voor je tips. Het is Luik geworden. Heb jij nog plannen?

• 2 maart 2018 at 17:01
    Permalink

Mooie plannen Marcel! Ik ben natuurlijk onwijs nieuwsgierig hoe je het gaat hebben in Alaska. Vast te gek! Leuk ook dat je een srprs.me reisje gaat maken. Voor nu veel plezier in Sevilla!

• 7 maart 2018 at 19:01
      Permalink

Ja gaaf hè! We hebben ontzettend veel zin om naar Alaska te gaan, het aftellen is al begonnen. Ik ben heel benieuwd waar surprise.me ons heen stuurt.