Hilarische momenten op reis | Verhalen waar je mee thuis kunt komen

“Jullie maken altijd wel iets mee wat voor een hilarisch verhaal zorgt.” Het is een veelgehoorde reactie van familie en vrienden als we thuiskomen na een reis. Hilarische momenten op reis zorgen voor onvergetelijke momenten die je nog lang zal koesteren. Angstaanjagend, ongelooflijk of dramatisch, achteraf kunnen we er vaak om lachen. We verdwaalden in Kruger National Park, sloegen in Cinque Terre het verkeerde wandelpad in, kwamen vast te zitten in de modder van het Koninkrijk eSwatini en onze vlucht naar Oman werd er een met een luchtje.

Cinque Terre | Een wandelpad met dramatische gevolgen

Voordat wij de wereld met de auto ontdekten, deden we dit met de boot. In het verleden hebben we veel cruises gemaakt. Eén die me voor altijd bij zal blijven is door het Middellandse Zeegebied. Zoals in elke haven waar we van boord stappen, trekken we onze eigen plan. Ook in het Italiaanse La Spezia, een stad in de regio Ligurië ten zuidoosten van Genua. We willen onze dag goed besteden en gaan zoals altijd vroeg van boord. Vanuit de haven lopen we naar het treinstation in La Spezia waar we een Cinque Terre Card kopen. Cinque Terre bestaat uit vijf dorpen: Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola en Rio Maggiore.

Cinque Terre Italië

Het bezoeken van de kleurrijke dorpen aan de Ligurische kust kan in principe in één dag. De dorpjes zijn niet groot en liggen op nog geen twintig kilometer afstand van elkaar. Omdat de boot om 18:15 uur vertrekt uit de haven van La Spezia willen we geen onnodig risico lopen en leggen we de afstand deels te voet en deels per trein af. Ons bezoek aan Cinque Terre begint in het meest noordelijk gelegen dorpje Monterosso al Mare. We flaneren over de boulevard, bewonderen de kerk van San Giovanni Battista en genieten van een cappuccino op een terrasje op Piazza Garibaldi. In Vernazza dwalen we door de pittoreske straatjes met kleurrijke huizen en bezoeken de parochiekerk van St. Margaretha van Antiochië.

Lees ook: Matera in Italië | Culturele Hoofdstad van Europa in 2019

Vanuit het treinstation van Corniglia beklimmen we de 382 treden die ons naar het hoger gelegen dorpje brengen. Na de flinke klim genieten we van een prachtig uitzicht over de regio en de omringende wijngaarden. De tijd vliegt. Het plan om te lopen naar Manarola laten we varen en nemen de trein. In het oudste dorpje van de vijf leiden kronkelende straatjes ons naar de zee. Voor we aan onze wandeltocht naar Rio Maggiore beginnen, genieten we eerst nog van een uitgebreide Italiaanse lunch en een glas Sciacchetrà, de plaatselijke witte wijn.

Cinque Terre Italië

Het kaartje met daarop de wandelroute verschaft ons totaal geen duidelijk waar we moeten zijn. Na het inslaan van veel doodlopende steegjes vinden we uiteindelijk het startpunt. Het steile pad is een ware beproeving. De losliggende stenen en de houten palen die voor een soort van houvast zouden moeten zorgen zijn verrot of ontbreken zelfs. Er lijkt geen eind aan de beklimming te komen. Inmiddels is het bloedheet en raakt het water op. Een meningsverschil of dit wel het juiste pad is, en of we niet moeten omkeren maakt het er niet gezelliger op. Doordrenkt van het zweet klimmen we ieder in ons eigen tempo verder.

Eindelijk komen we iemand tegen. En dat geeft hoop. Een Aziatisch meisje op slippers en gehuld in een zomerse, lange jurk schrijdt naar beneden alsof ze meedoet aan een missverkiezing. Ik vraag of het nog ver is. “No, ten minutes.” Al snel vermoed ik dat ze de top bedoelt, want niet veel later bereiken we het hoogste punt. Met aan de ene kant een spectaculair uitzicht op de ruige kliffen en de zee, en aan de andere kant de wijngaarden en een piepklein Manarola. Enigszins uitgeput beginnen we aan de afdaling. De klokt tikt verder. Tijd om Rio Maggiore te bezoeken is er niet. En om heel eerlijk te zijn: ik ben er klaar mee. Het laatste stuk van de afdaling persen we er nog een sprintje uit om de trein van 17:30 uur te halen.

Lees ook: Amalfi | Het mooiste stukje kust van Italië

Op het station heerst chaos. Het is er ontzettend druk en continue worden er berichten omgeroepen die wij niet begrijpen. We gaan op zoek naar een Italiaan die de Engelse taal machtig is. Er blijken minder treinen te rijden vanwege een spoorwegstaking. Tegen 18:00 uur komt de langverwachte trein naar La Spezia het station binnenrollen. Inmiddels hebben we ons neergelegd bij het feit dat we de boot gaan missen. En als je door eigen toedoen de boot mist, is het aan jou om ervoor te zorgen dat je in de volgende haven weer aan boord stapt. In ons geval Rome. Zover is het uiteindelijk niet gekomen. Medepassagiers ondervonden óók hinder van de spoorwegstaking. Maar omdat zij een georganiseerde excursie via de cruisemaatschappij hadden geboekt, is de maatschappij verplicht om te wachten. En dat bleek onze redding te zijn.

Oman | Vertraging met een luchtje

Voor we in de rij naar de gate gaan staan breng ik nog een bezoek aan het toilet op de internationale luchthaven van Dubai. Waar de één een zwaar rochelend geluid produceert, komen links en rechts de windvlagen van anderen voorbij. Bij de wastafel staat rechts van mij een man op één been, de ander wordt onder de kraan gehouden en gewassen. Heel goed zelfs. Terwijl ik mijn handen was, klinkt er op de achtergrond nog steeds een mix van geluiden. Als we in de rij bij gate 11F staan, valt een man voor ons op grond. Zelfs z’n gele trolley kan hem niet de gewenste ondersteuning bieden. De stomdronken Rus wordt gesommeerd achter te blijven op de luchthaven. Het gesprek met een zware dubbele tongval verdwijnt naar de achtergrond als ik mijn instapkaart laat zien.

Lees ook: Oman | 7 redenen waarom je een ticket naar het Sultanaat moet boeken

Ibra Oman

We staan al een tijdje in de stilstaande bus die ons naar het vliegtuig moet brengen. Een mix van heerlijk geurende parfums en zure lichaamsgeuren vullen de ruimte. In de inmiddels afgesloten bus wordt het steeds benauwder. Iedereen houdt zich krampachtig aan de gele handgrepen of metalen stangen vast, in afwachting van de busrit naar het toestel. Mijn medepassagiers maken eerst een achterovervallende beweging om vervolgens via een zwaai naar voren weer hun balans te vinden. Een teken dat de bus gaat rijden. Het wachten voor de gate en in de bus duurt uiteindelijk langer dan de busrit naar het vliegtuig zelf. In sneltreinvaart worden de veiligheidsinstructies in twee talen erdoorheen gejast. Als de avond valt zetten we na een dag van geannuleerde vluchten en vertragingen voet op Omaanse bodem, zo’n acht uur later dan gepland.

Lees ook: Terugblik rondreis VAE en Oman | Route, planning en accommodaties

Sur Oman

Koninkrijk eSwatini | Met kettingen en ijzerdraad de heuvel op

Tijdens onze roadtrip Zuid-Afrika maken we een uitstapje naar het Koninkrijk eSwatini, voormalig Swaziland. Vanuit het Kruger National Park rijden we naar de Jeppe’s Reef. Na alle grensformaliteiten afgehandeld te hebben rijden we het groene, bergachtige landschap binnen. Hoe hoger we in de bergen geraken, des te harder het gaat regenen. De bewolking wordt dikker en het zicht steeds slechter. Veel later dan gepland bereiken we de afslag naar Mlilwane Wildlife Sanctuary, waar we de nacht doorbrengen in een beehive. Het resultaat van de zware regenval van de afgelopen uren is duidelijk zichtbaar. De weg is spekglad, zit vol gaten en ligt vol stenen en oranjerode kleimodder. Glijdend bereiken we onze accommodatie.

Koninkrijk eSwatini

Omdat het de hele middag en avond blijft regenen kunnen we niks ondernemen. Het terrein verandert in een razendsnel tempo in een grote modderpoel. Omdat we geen 4WD hebben, vragen we ons af hoe we Mlilwane veilig kunnen verlaten. En of hier überhaupt kunnen wegkomen. We spreken met de ranger af dat hij ons de volgende dag om 06:30 uur naar de hoofdweg begeleidt. Na een onrustige nacht maken we ons klaar voor vertrek. Het is inmiddels gestopt met regenen en de zon laat zich voorzichtig zien.

Op het afgesproken tijdstip staan we vol verwachting op de ranger te wachten. Hij is echter in geen velden of wegen te bekennen. Inmiddels weten we dat de mensen het hier niet zo nauw nemen als het op tijd aankomt. Even na 07:00 uur rijdt de ranger het terrein op. Hij vertelt ons dat de weg onbegaanbaar is geworden na de langdurige regenval van gisteren en vannacht. Met name het tweede deel van het traject baart hem zorgen. De ranger heeft uit voorzorg kettingen, dekens en ijzerdraad meegenomen.

Lees ook: Verdwalen in Kruger National Park | Een spannend avontuur

Voor het eerste deel spreek ik met hem af om hem te volgen en, waar nodig, in zijn spoor te blijven. Sneller dan verwacht bereiken we de receptie waar we de sleutels van onze beehive afgeven. In de verte doemt de oranjerode blubberhelling op. We zien enkele auto’s al glibberend en schuivend van links naar rechts de top halen. Andere auto’s glijden naar beneden en doen opnieuw een verwoede poging om de top te bereiken. Tevergeefs.

Koninkrijk eSwatini

Samen met de ranger zoeken we naar het bevestigingspunt voor de sleephaak. Zelfs met de handleiding van de auto in de hand blijkt dit geen eenvoudige klus te zijn. Enige tijd later wordt onze VW Polo Vivo met kettingen en ijzerdraad aan de 4WD van de ranger bevestigd. De moed was ons al bijna in de schoenen gezakt. Al glijdend van rechts naar links, hier en daar een beetje gas én tijdig remmen, bereiken we onder luid applaus van de toegestroomde locals de top. De adrenaline giert door mijn lijf. Wat een kick. Maar ook een opluchting. We zijn de ranger ongelooflijk dankbaar en geven hem 200 ZAR (12,00 euro). Aan zijn gezichtsuitdrukking valt op te maken dat hij hier heel blij mee is. Het is hem gegund!

Heb jij weleens hilarische momenten op reis meegemaakt?

2 reacties op “Hilarische momenten op reis | Verhalen waar je mee thuis kunt komen

• 11 september 2018 at 20:24
    Permalink

Hahaha ik heb hier toch wel heel hard om kunnen lachen, onwijs leuke blog!

Beantwoord
    • 14 september 2018 at 17:58
      Permalink

Dankjewel Lies! Ik heb er ook weer hard om kunnen lachen toen ik de blog aan het schrijven was. Herkenbaar?