Terugblik roadtrip Amerika

Amerika en roadtrippen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wij maakten in mei een onvergetelijke reis door het Zuidwesten van Amerika. Met onze auto reisden we van stad naar desolate dorpen, trotseerden we hoge bergen en diepe canyons in Nationale Parken en reden we over eindeloos stoffige wegen door de woestijn. We reden een indrukwekkende route (5.067 km), met als beginpunt San Francisco om drie weken later te eindigen in San Diego. In terugblik roadtrip Amerika lees je meer over onze route, de accommodaties waar wij verbleven en mijn tips. Lees je mee?

Dag 1: Aankomst San Francisco

Met KLM vliegen we op San Francisco International Airport, de belangrijkste van de drie luchthavens in de Bay Area. De metro van Bay Area Rapid Transit (BART) brengt ons vanaf de luchthaven naar het centrum. We komen vroeg in de middag bij ons hotel in China Town aan. Checken in en brengen de reistassen naar de kamer. De rest van de dag verkennen we de The Golden City. Er is veel street art in San Francisco te vinden. Geweldig! We fietsen via de Golden Gate Bridge naar Sausolito, waar we de ferry terug nemen naar de stad.

San Francisco

Dag 2: Dagtrip naar Alcatraz Island

Op onze tweede dag in San Francisco moeten we al vroeg uit de veren. We nemen de ferry naar Alcatraz Island voor een indrukwekkend bezoek aan één van de beroemdste gevangenissen ter wereld. Naast de interessante tour die we er doen, is het voor mij een ideale Urbex locatie. Eenmaal terug in de stad gaan we naar Fishermans Wharf. Niet helemaal mijn ding, té toeristisch. We brengen nog wel even een bezoek aan de zeeleeuwen bij Pier 39. De rest van de middag lopen we door de stad, best pittig met dat hoogteverschil. Lombard Street, City Hall en de Painted Ladies, we kunnen ze allemaal afstrepen.

• Accommodatie: Grant Plaza Hotel, San Francisco.

Dag 3: Oakhurst

De dag begint met het ophalen van de auto. We controleren deze uitvoerig op beschadigingen, en vinden er een aantal. De verhuurmaatschappij vindt de krassen en deukjes niet noemenswaardig. Voor de zekerheid neem ik foto’s, je weet maar nooit. Onze roadtrip kan beginnen! We rijden over Interstate 580 en 205 om vervolgens Highway 49 en 41 te nemen. Uitgestrekte landschappen met koeien en fruitbomen trekken aan ons voorbij. Eenmaal aangekomen in Oakhurst rijden we door naar Bass Lake. Een prachtig meer omgeven door overweldigende natuur. We genieten volop van de natuur en de stilte aan het meer.

Bass Lake

Dag 4: Dagtrip Yosemite National Park

Vanuit Oakhurst is het een half uur rijden naar de ingang van Yosemite National Park. Hier kopen we de Annual Pass ($ 80,00), welke je toegang verschaft tot bijna alle Nationale Parken in Amerika. Vanaf de ingang is het nog een uur rijden naar het visitor center. Om de spieren op te warmen lopen we eerst naar de Lower Yosemite Fall. Vervolgens pakken we de shuttle bus en lopen naar Vernal Fall. Een pittige klim die absoluut de moeite waard is. Een immense hoeveelheid water stort naar beneden en verplaatst zich als een kolkende massa naar het dal. Aansluitend lopen we naar Mirror Lake. Het geluid van de kolkende rivier verstilt en we komen uit bij het meer, als een spiegel zo glad. Een dag vol natuurgeweld.

Yosemite National Park

• Afstand San Francisco – Oakhurst: 340 km.
  • Accommodatie: Yosemite Southgate Hotel & Suites, Oakhurst.

Dag 5: Bakersfield

Vandaag rijden we een prachtige route naar Bakersfield. Goudgele vlaktes, wijngaarden vol druivenranken en plantages vol sinaasappelbomen brengen ons naar Sequoia National Park. De smalle kronkelige weg in het park voert ons naar 1.800 meter hoogte. Helaas kunnen we niet genieten van het uitzicht want je ziet geen hand voor ogen door de dichte mist. Metershoge bomen met een gigantische omtrek lijken tot in de hemel te reiken. We lopen de Sherman Tree Trail en Congress Trail. Vanuit het park rijden we rechtstreeks door naar Bakersfield waar we één nacht verblijven.

Sequoia National Park

• Afstand Oakhurst – Bakersfield: 351 km.
  • Accommodatie: Red Lion Hotel, Bakersfield.

Dag 6: Beatty

De buurvrouw heeft het afgelopen nacht meerdere malen enorm naar haar zin gehad. We hebben nauwelijks geslapen en lagen veelvuldig met de handen op onze oren. We checken uit, ontbijten bij Starbucks en rijden een mooie route richting Death Valley. Kilometerslange golvende wegen voeren ons door een imposant maanlandschap. Indrukwekkende rotspartijen, goudgele zandduinen, immense zoutvlaktes en een uitgebreid kleurenpalet als het om de rotsformaties bij Zabriskie Point gaat. Wat een ongelooflijk bijzondere plek is dit. De avond valt, we verlaten Death Valley en rijden naar Beatty.

Death Valley

• Afstand Bakersfield – Beatty: 380 km.
  • Accommodatie: Exchange Club Motel, Beatty.

Dag 7: Las Vegas

Voor we richting Las Vegas rijden, brengen we eerst een bezoek aan het spookstadje Rhyolite. Dit voormalig mijnwerkersdorp ligt net buiten Death Valley en op steenworp afstand van Beatty. Voor we Las Vegas binnen rijden bezoeken we eerst nog de indrukwekkende Red Rock Canyon. Absolute aanrader! In de vroege avond checken we in bij ons hotel, Vdara. Vanaf de 45ste verdieping hebben we een geweldig uitzicht over Las Vegas. De drukte in de stad is een flinke overgang na alle natuur van de de afgelopen dagen. Het is weer even wennen om zoveel mensen om je heen te hebben. De avond valt en de Strip komt tot leven.

Rhyolite en Red Rock Canyon

Dag 8: Las Vegas

We beginnen de dag met een bezoek aan het Neon Museum. Erg leuk om de geschiedenis achter de neon borden te horen. Vervolgens lopen we de Strip op en neer. Wat een bizarre en te gekke stad is dit. Parijs, Venetië en New York binnen handbereik. ‘s Avonds gaan we naar de overdekte Fremont Street, de tweede straat van Las Vegas. Er hangt een gezellige sfeer. In downtown Las Vegas is een lichtshow, je kunt er ziplinen, het wemelt er van de straatartiesten en je vindt er veel lichtreclame.

Las Vegas

• Afstand Beatty – Las Vegas: 195 km.
  • Accommodatie: Vdara Hotel & Spa, Las Vegas.

Dag 9: Bryce Canyon National Park

Vandaag hebben we een lange rit voor de boeg. We verlaten de staat Nevada en rijden naar Bryce Canyon in Utah. Het eerste deel van de route is vrij saai, er valt niet veel meer te zien dan asfalt. Hoe dichter we bij onze bestemming komen, hoe mooier het landschap wordt. We rijden door een overwegend groen landschap naar Bryce Canyon. Omdat we ons niet 100% voelen, besluiten we om geen trail te lopen. We rijden naar het hoogste punt, Rainbow Point, gelegen op ruim 2.700 mtr. We rijden langs alle uitkijkpunten, stappen uit, maken foto’s, genieten, verwonderen ons en zijn verbluft over de immens grote rotsformaties. Verkleumd zoeken we onze accommodatie op, nemen een douche, gaan een hapje eten en kruipen vroeg onder de wol.

Bryce Canyon National Park

• Afstand Las Vegas – Bryce Canyon National Park: 428 km.
  • Accommodatie: Best Western Plus Ruby’s Inn, Bryce Canyon.

Dag 10: Blanding

Bij het openen van de gordijnen staat ons een onaangename verrassing te wachten. Op deze vroege ochtend vallen de sneeuwvlokken gestaagd naar beneden. Vandaag staat de langste rit van onze reis op het programma. Onderweg naar Blanding brengen we een bezoek aan Monument Valley. De Navajo’s vragen een belachelijk hoge prijs voor een tour. Omdat onderhandelen tot niets leidt, besluiten we om zelf door Monument Valley te rijden. Off the road. We rijden over gravelwegen langs indrukwekkende rotspartijen. Het weer is grillig, donker wolken en blauwe luchten wisselen elkaar in rap tempo af. Bij het verlaten van Monument Valley wordt het snel donkerder. Het begint hard te sneeuwen en zien geen hand voor ogen. Het worden 114 lange kilometers tot aan ons motel.

Monument Valley

• Afstand Bryce Canyon National Park – Blanding: 558 km.
  • Accommodatie: Stone Lizard Lodging, Blanding.

Dag 11: Page

Na een goed verzorgd ontbijt en het sneeuwvrij maken van de auto rijden we richting Page. Gisteravond hebben we online kaarten besteld voor een boottocht over Lake Powell. Het landschap waar we doorheen rijden verraad dat het afgelopen nacht flink heeft gesneeuwd. We komen net op tijd aan bij Lake Powell, waar we een vijf uur (retour) durende boottocht maken. Op het dek genieten we van de imposante canyons. Het laatste stuk varen we er zelfs doorheen. We zetten voet aan wal, lopen nog zo’n 10 minuten om vervolgens bij Rainbow Bridge National Monument uit te komen.

Lake Powell en Rainbow Bridge National Monument

• Afstand Blanding – Page: 318 km.
  • Accommodatie: Best Western Plus At Lake Powell, Page.

Dag 12: Flagstaff

Voor we vandaag naar Flagstaff vertrekken bezoeken we eerst de Upper Antelope Canyon. Om 9:00 uur rijden we in een open truck naar de canyon. Onze gids legt de spelregels uit (rechts lopen en op de heenweg zoveel mogelijk foto’s maken) en geeft tips hoe je je camera en/of telefoon het beste kunt instellen voor het maken van de mooiste foto’s. De kleuren zijn prachtig en de vormen zeer bijzonder. Op weg naar de uitgang zien we dat er inmiddels een rij mensen in de canyon staan. Na de tour doen we boodschappen en rijden door naar Horseshoe Bend. Vanaf de parkeerplaats is het even lopen om vervolgens een landschap te zien waar je mond van openvalt. Magisch!

Upper Antelope Canyon

Horseshoe Bend

Dag 13: Flagstaff

Het natuurgeweld van de afgelopen dagen krijgt vandaag een vervolg. Om 8:30 uur stappen we in de auto en rijden we naar Grand Canyon National Park. Ondanks het vroege tijdstip is het al erg druk in het park. Je kunt er diverse trails lopen, wij gaan voor de South Rim Trail. Onderweg genieten we van de vergezichten, kleuren en vormen van het landschap. Het weer is fantastisch, strakblauwe hemel met zon. Aan het eind van de middag melden we ons op het vliegveld van het park voor een helikoptervlucht boven de Grand Canyon. Een geweldige ervaring om de canyon én de Colorado River van boven te zien. Vol adrenaline rijden we terug naar Flagstaff, waar we deze fantastische dag afsluiten bij de Italiaan.

Grand Canyon National Park

• Afstand Page – Flagstaff: 207 km.
  • Accommodatie: Highland Country Inn, Flagstaff.

Dag 14: Scottsdale

Het is een echte zondag vandaag. Uitslapen, uitgebreid ontbijten en een rustig tempo vanwege de warmte. Na het uitchecken gaan we Flagstaff in. Een ontzettend leuk stadje aan Route 66 met veel street art, hipster places en historische panden. Op weg naar Scottsdale stoppen we in Sedona waar we Red Rock State Park bezoeken. Ondanks het warme weer lopen we de Eagle’s Nest Trail. We genieten er van de indrukwekkende vergezichten en diversiteit aan bloemen en cactussen. Vanuit Sedona is het nog twee uur rijden naar ons motel in Scottsdale. De komende dagen zal de temperatuur blijven stijgen. Om 22:00 uur is het in Scottsdale nog 28 graden.

Flagstaff en Red Rock State Park

• Afstand Flagstaff – Scottsdale: 246 km.
  • Accommodatie: Howard Johnson, Scottsdale.

Dag 15: Palm Springs

Op de weerapp zien we dat het kwik vandaag zal stijgen naar 43 graden. Voor we Scottsdale achter ons laten, maken we eerst een wandeling door Old Town. Dit gedeelte van de stad ademt een en al nostalgie uit, alsof je over een filmset van een western loopt. Vervolgens rijden we naar Piestewa Peak, waar meterslange cactussen in het woestijnlandschap staan. Na een ingekorte hike, vanwege de extreme hoge temperatuur, rijden we door naar Palm Springs. Ik zit achter het stuur en de hitte begint langzamerhand zijn tol te eisen. Bij het eerste de beste tankstation wisselen we van plek. Niet veel later val ik in slaap, om bij het binnenrijden van Palm Springs weer te ontwaken.

Scottsdale

• Afstand Scottsdale – Palm Springs: 447 km.
  • Accommodatie: 7 Springs Inn & Suites, Palm Springs.

Dag 16: San Diego

Omdat het om 10:00 uur al 43 graden is doen we het vanmorgen in Palm Springs rustig aan. Het late ontbijt bij Lulu smaakt ons goed. De parasols, ventilatoren en het vernevelingssysteem bieden ons de gewenste verkoeling. Voor we naar San Diego rijden brengen we een bezoek aan Joshua Tree National Park. De rotsformaties lijken handmatig gestapeld te zijn en het desolate landschap staat vol karakteristieke bomen. Ondanks de warmte lopen we een trail. Bepakt met liters water lopen we door het warme zand, klauteren langs rotsen en genieten van de grillige natuur. Wat is dit een fantastische plek! We vergeten de tijd en verkijken ons op de afstand die we nog naar San Diego moeten afleggen. De avond valt als we San Diego binnen rijden, de eerste indrukken van de stad zijn goed.

Joshua Tree National Park

Dag 17: San Diego

Omdat we onze dag in San Diego optimaal willen benutten loopt de wekker vroeg af. Na een goed ontbijt rijden we naar het immens grote Balboa Park. Het is heerlijk om te wandelen door dit prachtige stadspark vol bloemen, planten, musea en mooie gebouwen. Het park is zeer geliefd bij de inwoners van de stad en toeristen. Vanuit het park rijden we naar het Gaslamp Quarter. Voorheen een verpauperde wijk, maar inmiddels in volle glorie herstelt. Hier genieten we van indrukwekkende architectuur en doen we een drankje bij één van de vele hippe hotspots. In de middag brengen we nog een bezoek aan Old Town. De avond sluiten we af bij Tomato, een restaurant waar volgens Italiaans gebruik gekookt wordt. Heerlijk! We hebben een geweldige dag achter de rug en wat is San Diego een fantastische stad.

San Diego

• Afstand Palm Springs – San Diego: 202 km.
  • Accommodatie: Hotel Aqua Mar, San Diego.

Dag 18: Los Angeles

Na twee nachten in het fantastische San Diego rijden we naar Los Angeles. Via Venice Beach wandelen we naar de Santa Monica Pier, waar we een overheerlijke hamburger eten. Het begint langzaamaan door te dringen dat onze roadtrip hier eindigt. Aan het eind van de middag rijden we naar de luchthaven om de auto in te leveren.

Los Angeles

• Afstand San Diego – Los Angeles: 200 km.
  • Accommodatie: Renaissance Los Angeles Airport Hotel, Los Angeles.

Dag 19: Amsterdam

Na een goede nacht gaan we ontbijten bij Starbucks. We checken uit en nemen de shuttle bus naar de luchthaven. Alles verloopt voorspoedig en onze vlucht vertrekt op tijd, altijd fijn. Op Schiphol rollen onze reistassen al snel van de band en kunnen we op weg naar huis.

Terugblik roadtrip Amerika

We kunnen terugkijken op een geweldige roadtrip. Het waren 19 intense dagen vol overweldigende natuur, fantastische steden, prachtige landschappen en verrassende plaatsen. Tijdens onze reis zijn we door vier staten gereden: Californië, Utah, Arizona en Nevada. We reden meer kilometers dan vooraf gepland, maar hebben dit niet als te veel ervaren. De wegen zijn erg goed begaanbaar, alles staat duidelijk aangegeven en we zijn geen één keer fout gereden. Dit laatste is voor ons echt bijzonder. Lang leve Google Maps. En heel belangrijk, we hebben ontzettend veel lol gehad. In terugblik roadtrip Amerika heb ik onze route, accommodaties en activiteiten gedeeld. Misschien is deze route een inspiratie voor jouw volgende reis.

Terugblik roadtrip Amerika Heb jij weleens een roadtrip door het Zuidwesten van Amerika gemaakt? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

20 reacties op “Terugblik roadtrip Amerika

• 12 juni 2017 at 21:47
    Permalink

Fijn verslag van een ongetwijfeld zeer fijne reis. In Sedona/Scotssdale en omgeving was ik ooit ook. Ik tourde van Las Vegas naar Phoenix over – jawel – de route 66.

• 13 juni 2017 at 21:37
      Permalink

Het was een zeer fijne reis. Je bent in een mooie omgeving geweest, en de Route 66 moet je een keer gereden hebben.

• 13 juni 2017 at 21:45
      Permalink

Geniet van jullie mooie reis!

• 13 juni 2017 at 20:02
    Permalink

Hele mooie en herkenbare route. Ik was met een internationale kampeerreis in Amerika en zou graag nog eens terug willen voor een échte roadtrip 😉 . Het is er zo ontzettend mooi. Ik wil dan wel heel erg graag naar Yellowstone, maar dat ligt wel enigszins uit de route.

• 13 juni 2017 at 21:40
      Permalink

Een échte roadtrip kan ik je aanraden 😉 Denk dat je dan iets meer vrijheid hebt dan met een kampeerreis. Of zat je niet aan een strak schema gebonden? Yellowstone staat ook bij mij nog op m’n lijstje, voor deze reis lag het te ver. Een goede reden om een keer terug te gaan.

• 13 juni 2017 at 21:21
    Permalink

Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt zeg! En wat een fijne foto’s. Nog nooit geweest, maar nu wil ik ook!

• 13 juni 2017 at 21:44
      Permalink

Het was een geweldige reis, genoten vanaf de eerste tot de laatste minuut. Leuk om te horen dat je nu ook wilt 🙂 Reizen is keuzes maken, wie weet ben je binnenkort in de gelegenheid om zo’n reis te maken. Ik denk dat heel veel mensen (ook ik) een waslijst hebben aan nog te bezoeken landen en plaatsen.

• 16 juni 2017 at 15:41
    Permalink

Wow, zo krijg ik nog meer zin in een roadtrip USA. Ziet eruit als een hele fijne reis. Als wij ook echt gaan zoek ik dit artikel er weer even bij ter inspiratie ?

• 16 juni 2017 at 19:00
      Permalink

Goed om te horen Carolien! Het was een heel fijne reis. Ik wilde op sommige plekken best langer blijven, vooral in de Nationale Parken.

• 17 juni 2017 at 10:48
    Permalink

Jeetje, ik ben stiekem echt jaloers! De foto’s zijn echt prachtig Marcel en jullie hebben echt super veel mooie dingen gezien tijdens jullie roadtrip. Ik ben echt benieuwd naar alle mooie blogs en foto’s die er nog aankomen 🙂

• 18 juni 2017 at 20:15
      Permalink

Dankjewel Gabriëlle! Het was een fantastische reis en hebben ontzettend veel moois gezien. Blogs komen er inderdaad aan. Wel verspreid, anders lijkt het net of ik alleen over Amerika schrijf 😉 De eerste blog die ingepland staat is San Diego, de stad waar ik verliefd op geworden ben.

• 19 juni 2017 at 06:11
    Permalink

Gaaf! Amerika is voor mij echt een van de beste landen voor een roadtrip. Volgende maand ga ik in mn eentje roadtrippen daar en ben heel benieuwd, doe deze keer Oregon en Washington (plus een stukje Alaska maar dat ken ik al goed) en kijk er enorm naar uit. Hopelijk ga ik ooit nog naar Yosemite, dat lijkt me echt ultiem.

• 19 juni 2017 at 19:03
      Permalink

Er breken goede tijden aan voor je, lekker roadtrippen door Amerika. Gaaf hoor! En een stukje Alaska meepakken, jaloersmakend 😉 Ik vind Zuid-Afrika ook een goed land om te roadtrippen. Ben je daar al eens geweest?

• 19 juni 2017 at 09:40
    Permalink

Tot voor kort had ik helemaal niks met Amerika. Nu lees ik er steeds meer over en begint het toch te kriebelen. Wat een gave roadtrip hebben jullie gemaakt zeg! Ben benieuwd naar de rest van je verhalen.

• 19 juni 2017 at 18:57
      Permalink

Ik herken wel wat je zegt. Jaren geleden had ik ook helemaal niks met Amerika, tot ik er voor de eerste keer kwam. Direct verkocht. Inmiddels een aantal keer teruggewenst, naar verschillende staten. Onze roadtrip was geweldig, genoten vanaf de eerste seconde. Wie weet kan ik je de komende tijd met mijn blogs overtuigen om ook eens naar Amerika te gaan.

• 20 juni 2017 at 15:40
    Permalink

Gave roadtrip Marcel! Je hebt veel dezelfde bezienswaardigheden bezocht als wij, maar ook een aantal toffe andere dingen gedaan. Zo lijkt San Diego me erg tof, maar Horseshoe Bend ook! Mooie route hoor!

• 20 juni 2017 at 18:40
      Permalink

Onze roadtrip was overweldigend, zoveel gezien en gedaan. San Diego is zo’n gave stad. Doet erg Europees aan door de Spaanse invloeden. Horseshoe Band is erg indrukwekkend. We hebben een rustig plekje opgezocht en samen in stilte genoten van het uitzicht, om stil van te worden.

• 26 juni 2017 at 11:05
    Permalink

Toffe route volgens mij. Ik vroeg me inderdaad af of het niet te zwaar is, al die kilometers, maar blijkbaar dus niet. 🙂 Ooit ga ik eens die kant op, lijkt me echt zo’n mooie regio.

• 28 juni 2017 at 17:55
      Permalink

We hebben ontzettend genoten van onze roadtrip. Het was niet te zwaar, al had ik op sommige plekken best iets langer willen blijven. Het rijden in de VS is zó relaxt dat je niet doorhebt dat je lange afstanden aflegt. Het Zuidwesten is erg mooi, vooral de natuurparken.