48 uur in San Francisco

San Francisco is voor velen het startpunt van hun rondreis door West-Amerika. Ook onze roadtrip begon in The Golden City. Vaak is de stad gehuld in mist, maar wij hadden geluk. Twee dagen lang was het stralend zonnig en strakblauw. We liepen ruim 40 kilometer om zoveel mogelijk van de stad te zien. In deze blog vertel ik je wat je in 48 uur in San Francisco allemaal kunt doen.

Chinatown

Zodra we bij ons hotel hebben ingecheckt en de bagage op de kamer hebben achtergelaten gaan we op pad. Ons hotel bevindt zich aan Grant Avenue, de hoofdas van het toeristische Chinatown. We wandelen door deze kleurrijke wijk, die langzaam tot leven komt. De hoofdstraat is versierd met rode lampions en je vindt er veel restaurantjes, winkeltjes en tempels. Tijdens onze wandeltocht door Chinatown bewonderen we de vele street art. We laten Chintatown achter ons en komen uit op de hoek van Broadway en Columbus Avenue, waar een prachtige muurschildering op een gebouw prijkt.

Grant Avenue Chinatown San Francisco

Chinatown San Francisco

Jazz-muurschildering Chinatown San Francisco

Lombard Street

We vervolgen onze weg richting Fisherman’s Warf maar slaan eerst nog even linksaf naar het bochtigste, steilste straatje van San Francisco, Lombard Street. We klimmen helemaal naar boven, waar we een geweldig uitzicht hebben over de stad.  Auto’s rijden af en aan om de bochten van Lombard Street te trotseren.

Uitzicht Lombard Street San Francisco

Lombard Street San Francisco

Fisherman’s Wharf en Pier 39

We nemen dezelfde weg terug om op Mason Street linksaf te slaan en uit te komen in Fisherman’s Wharf. Leuk om gezien te hebben maar dit is niet helemaal ons ding, té toeristisch. Wil je wildlife spotten op reis? Pier 39 in het hart van Fisherman’s Wharf staat bekend om de Californische zeeleeuwen die er altijd liggen te zonnen. De tientallen pontons liggen vol zeeleeuwen. De één ligt met z’n ogen dicht te genieten van de zon, de ander neemt een verfrissende duik in het water en anderen zijn elkaar aan het plagen.

Fisherman's Wharf San Francisco

Pier 39 San Francisco

Fietsen over de Golden Gate Bridge

Vanaf Pier 39 lopen we naar Powell Street, waar we fietsen huren bij Blazing Saddles. Als je in San Francisco bent mag een fietstocht over de beroemde Golden Gate Bridge natuurlijk niet ontbreken. We rijden een prachtige én heuvelachtige route door San Francisco om vervolgens hét icoon van de stad over te steken.

Golden Gate Bridge San Francisco

Zodra we de brug verlaten, komen we uit op de North Tower Golden Gate Parking. Je kunt lopend of fietsend vanaf hier omhoog naar Battery Spencer. Vanaf hier hebben we een geweldig uitzicht over de brug met de skyline van San Francisco op de achtergrond.

Golden Gate Bridge

Na onze korte stop rijden we vanaf de parkeerplaats onder de brug door. Kort na het passeren van de brug ligt Sausalito Moore Road Pier. Ook vanaf deze plek hebben we een fantastisch uitzicht op de Golden Gate Bridge. Vanaf de pier fietsen we nog een kwartiertje om het kleurrijke Sausalito binnen te rijden.

Sausalito

Het is al laat en het stadje ligt er verlaten bij. We besluiten om de ferry terug te nemen naar het vaste land. We laten het in mist gehulde Sausalito achter ons en genieten op de boot van een prachtige zonsondergang. Vanaf de Pier is het nog een paar minuten rijden naar Hyde Street, waar we onze fietsen afleveren. De avond valt als we neerploffen in de stoelen bij L’Osteria del Forno, een Italiaans restaurant aan 519 Columbus Avenue.

Zonsondergang Sausalito

Alcatraz Island

Op onze tweede dag in San Francisco zijn we vroeg uit de veren. Er staat namelijk een bezoek aan één van de beroemdste gevangenissen ter wereld op het programma. Om 9:00 uur worden we bij Pier 33 aan The Embarcadero verwacht vanwaar de boot ons in 15 minuten naar Alcatraz Island zal brengen. Eenmaal op het eiland aangekomen kijken we eerst naar een korte introductiefilm over de geschiedenis van het eiland en de gevangenis. De film is indrukwekkend en een absolute aanrader om te kijken voor je op pad gaat.

Voor we de audiotour door de gevangenis volgen, lopen we eerst rond over het eiland. We bezoeken er het New Industries Building waar vroeger op de begane grond onder andere een kleding- en meubelfabriek gehuisvest waren. Hier konden gevangenen tegen een geringe vergoeding arbeid verrichten. Deze oude fabriek is de perfecte plek voor Urbex-fotografie op het eiland.

Urbex Alcatraz Island

Inmiddels is het tijd geworden om ons bij de gevangenispoort te melden voor onze tour. Deze tour neemt je niet alleen mee naar het cellencomplex, maar ook naar de kamer van de directeur, de keuken en het administratiekantoor. Een buitengewoon interessante tour waarbij een Nederlandse stem je gidst door het militaire fort uit het midden van de 19de eeuw.

Alcatraz audiotour

Vanaf Alcatraz Island zie je pas goed hoe heuvelachtig en langgerekt de straten van San Francisco zijn. Het bezoek aan Alcatraz Island heeft op ons diepe indruk gemaakt. Als we weer voet aan wal zetten bij Pier 33 lopen we via North Point Street en de Van Ness Avenue naar het Civic Centre Plaza.

Uitzicht vanaf Alcatraz Island op San Francisco

City Hall

Aan het Civic Centre Plaza ligt het stadhuis van San Francisco. Even is er twijfel of het gebouw toegankelijk is voor een paar Nederlandse reizigers als wij. Wie niet waagt die niet wint. We betreden het imposante gebouw en worden vriendelijk ontvangen. Na een grondige security check kijken we onze ogen uit in het stadhuis. Het interieur bevat prachtige gepleisterde muren en plafonds, marmeren vloeren en een monumentale trap die geflankeerd wordt door elegante lantaarns. Het blijkt een gewilde locatie voor bruidsreportages te zijn. Chinese bruidsparen staan in de rij om hun prille geluk in deze grootse ambiance vast te laten leggen.

City Hall San Francisco

Alamo Square

San Francisco staat vol statige Victoriaanse huizen. Steiner Street, de meest gefotografeerde straat van de stad, is de bekendste plek waar je deze huizen vindt. Hier staan namelijk de bekende Painted Ladies. De pastelkleurige huizen stonden in de jaren 90 decor voor de intro van de hitserie Full House. De huizen met al hun decoraties, kleuren en ornamenten zijn een lust voor het oog. Vanaf de groene heuvels in het aangrenzende park Alamo Square hebben we een fantastisch uitzicht op de huizen, met op de achtergrond de moderne skyline van de stad.

Painted Ladies San Francisco

Wandelen Klimmen in San Francisco

San Francisco is een geweldige stad waar je met gemak een aantal dagen kunt doorbrengen. Als je 48 uur in San Francisco te besteden hebt kan je veel zien, maar lang niet alles. Een aantal bezienswaardigheden hebben we overgeslagen, zoals The Palace of Fine Arts, de wijk Mission, het Golden Gate Park en een ritje met de kabeltram. We kozen er bewust voor om door de stad te wandelen, zo zie je nou eenmaal meer. We legden vele kilometers af en dat was best pittig in een stad die voor het grootste gedeelte bestaat uit steile straten.

San Francisco

Cable tram San Francisco

Praktische informatie

• Wil je San Francisco te voet verkennen, trek goede wandelschoen aan en ga op pad met een plattegrond van de stad.
  • Ben je in Chinatown, breng een bezoek aan de Fortune Cookie Factory aan 56 Ross Alley.
  • Koop je kaarten voor Alcatraz Island in Nederland online, doe dit ruim van tevoren. Ga je op de bonnefooi naar de kassa, dan is de kans gering dat er kaarten beschikbaar zijn. Zorg ervoor dat je een identiteitsbewijs met foto bij je hebt als je naar Alcatraz Island gaat. Eenmaal op het eiland mag je meegenomen etenswaren alleen maar opeten in The Dock, in andere gebieden is dit niet toegestaan. Op het eiland zelf zijn er geen mogelijkheden om eten of drinken te kopen.
  • Het huren van fietsen bij Blazing Saddles is inclusief kaartjes voor de ferry, zodat je in Sausalito niet in de rij hoeft te staan. Heb je geen ticket, dan kun je deze kopen bij de automaat aan de haven van Sausalito. De ferry vaart hoogstens een keer per uur, houd de (onregelmatige) tijden van de ferry goed in de gaten. Zorg dat je op tijd bij de ferry bent, want vol is vol. Er zijn twee verschillende ferry’s. De ene vaart naar Fisherman’s Wharf, de andere naar de Ferry Building Market Place. Houd er rekening mee dat de fietsen na een bepaald tijdstip niet bij alle fietsdepots kunnen worden teruggebracht. Heb je geen gebruik gemaakt van de kaartjes voor de ferry, dan krijg je je geld terug.

Ben jij weleens in San Francisco geweest? Ik ben benieuwd!

32 reacties op “48 uur in San Francisco

• 7 augustus 2017 at 18:16

Leuke blogpost!
    San Francisco blijft mijn favoriete stad in de States (en misschien zelfs ter wereld). Ik ben er al 3x geweest en verken ze ook meestal te voet. Ik vind het zalig de heuvels in je benen te hebben 🙂
    Die tip van de Fortune Cookie Factory wist ik niet! Eentje om te onthouden, voor wanneer ik terugkeer:-)
    Ik heb op mijn blog overigens ook een post geschreven, met 10 gratis bezienswaardigheden in de stad.

• 9 augustus 2017 at 17:53
      Permalink

Dankjewel Marie-Lise! Het was voor ons de eerste keer dat we in San Francisco waren. Echt een toffe stad en zó relaxt. Ik had ook geen moeite met de heuvels, je ziet lopend het meest.

• 8 augustus 2017 at 07:56
    Permalink

Ik wil! Een oud collega werkte vanuit deze stad en ik wil hier zo graag naar toe. Daarom heb ik met veel plezier gelezen!

• 9 augustus 2017 at 17:53
      Permalink

Als je in de gelegenheid bent, zeker doen! Het is een heerlijke stad en er hangt een relaxte sfeer.

• 8 augustus 2017 at 18:14
    Permalink

Wat hebben jullie veel gedaan in die 48 uur! San Francisco staat ook al enige tijd bij mij op het lijstje. De zeeleeuwen in de haven lijken me een plaatje om te zien. En het fietsen over de Golden Gate brug zou ik dan ook zeker doen!

• 9 augustus 2017 at 17:56
      Permalink

We hebben zeker veel gedaan in de tijd dat we in San Francisco waren, maar we hebben ook rustmomenten gehad hoor. Zeeleeuwen waren erg leuk, vooral de jonge exemplaren. Fietsen over de Golden Gate Bridge was iets magisch. We hadden geluk met het weer want vaak is de brug in mist gehuld. Ik hoop dat SF na het lezen van m’n blog gestegen is op je lijstje.

• 8 augustus 2017 at 19:39
    Permalink

Ja, leuk! Ik ben er twee keer een dag geweest. Onze roadtrip begon en eindigde er namelijk. Eind september ben ik er bijna een week en ik ben nu al een lijst aan het maken met wat ik wil zien en doen. 🙂

• 9 augustus 2017 at 17:58
      Permalink

Twee keer een dag is helemaal kort, maar gelukkig ga je binnenkort bijna een week naar San Francisco. Je hebt genoeg tijd om de stad te verkennen. Heel veel plezier alvast!

• 9 augustus 2017 at 18:15
    Permalink

Jaa…San Francisco is een erg leuke stad. Ik had helaas slecht weer dus dat was balen. Wat een wind daar! Mijn hostel zat overigens ook in de verkeerde straat (naast een daklozenopvang…niet handig) dus de volgende keer toch maar beter op de locatie letten 😉 . Ik heb helaas niet gefietst over de Golden Gate Bridge, maar dat wil ik zeker nog een keer doen.

• 13 augustus 2017 at 10:28
      Permalink

Inderdaad balen dat je slecht weer had, en vervelend dat je hostel niet op een fijne locatie zat. Volgens mij waait het in San Francisco altijd, ook toen wij er waren stond er een aardig windje. Als je nog eens in SF bent kan ik je een fietstocht over de Golden Gate Bridge aanraden, leuke manier om de stad te verkennen.

• 9 augustus 2017 at 20:09
    Permalink

Wat een mooi overzicht en wat een geluk met de zon! Hele kleurrijke foto’s…leuk! Lijkt me een hele gave stad om te bezoeken!

• 13 augustus 2017 at 10:29
      Permalink

Dankjewel Martin! San Francisco is een heerlijke stad om te bezoeken, je raakt er niet uitgekeken.

• 9 augustus 2017 at 20:36
    Permalink

Als ik deze blog lees, word ik vooral enthousiast van China Town. Misschien ben ik toch meer een Azië fan dan een VS fan 🙂

Toch lijkt Alcatraz me een bijzondere plek heen te mogen gaan.

• 13 augustus 2017 at 10:32
      Permalink

Als Azië fan kan ik me voorstellen dat je enthousiast geworden bent van China Town. Het is een heerlijke plek om rond te lopen, veel street art, leuke winkeltjes en vriendelijk mensen. Als je ooit besluit om naar de VS af te reizen, en dan in het bijzonder naar San Francisco, bezoek dan zeker Alcatraz. Erg indrukwekkend en mooie fotolocatie.

• 13 augustus 2017 at 10:33
      Permalink

Nee, helemaal niks. Best vreemd eigenlijk nu ik erover nadenk.

• 10 augustus 2017 at 13:39
    Permalink

40 km in 2 dagen, wow… maar echt heel veel gezien en prachtige foto’s gemaakt zie ik. Super. Wat een mazzel met het weer… hoewel een klein beetje mist me wel wat lijkt, om de brug te fotograferen. 🙂 Wij zijn, op een onverwachte en ongeplande stopover in Atlanta, nog nooit in de States geweest, maar deze stad zou ik zeker willen zien als we een keer die kant op gaan!

• 13 augustus 2017 at 10:36
      Permalink

Het was een voortvarend begin van onze reis, en dat voelden we een paar dagen later nog. Maar absolute geen spijt van, we wilden veel zien in San Francisco en dat is gelukt. Het weer was heerlijk, al moet ik zeggen dat het fotograferen van een in mist gehulde Golden Gate Bridge me ook wel wat leek.

• 10 augustus 2017 at 14:38
    Permalink

Jaaa, San Francisco is zoooo leuk! Jaren geleden zijn wij in de stad onze rondreis door Zuidwest USA gestart en ik vond er een heerlijke vibe hangen. Al die verschillende wijken en parken, prachtig. Die heuvels waren soms wel pittig ja. Het was een mooie opwarming voor onze hikes door de nationale parken 😉

• 13 augustus 2017 at 10:37
      Permalink

Zo hebben wij het ook ervaren, als opwarmertje voor de wandelingen in de nationale parken. San Francisco is een toffe én relaxte stad, ideale stad om je rondreis te beginnen of te eindigen.

• 11 augustus 2017 at 08:28
    Permalink

San Francisco klinkt als een heerlijke stad voor een stedentripper als ik 🙂 Vooral het fietsen over de Golden Gate Bridge, de zeehonden op de pier en een bezoek aan Alcatraz lijken me fantastisch! Amerika begint me steeds meer te trekken. Misschien moet ik dan toch eindelijk maar eens een keer die kant op.

• 13 augustus 2017 at 10:40
      Permalink

Zeker een keer doen Judith! Je kunt de stad heel goed combineren met een bezoek aan nationale parken, ideale combinatie wat mij betreft. Tot een aantal jaar geleden was ik ook nog nooit in de VS geweest. Na de eerste keer was ik verkocht, heerlijk land.

• 11 augustus 2017 at 10:53
    Permalink

San Francisco heeft zo’n relaxte vibe, ik vond het een chille stad 🙂 Jammer genoeg niet naar Alcatraz kunnen gaan omdat het in de zomer al weken van tevoren is volgeboekt en we wisten niet precies wanneer we tijdens de road trip in SF aan zouden komen. Wie weet next time! 🙂

• 13 augustus 2017 at 10:42
      Permalink

San Francisco is de meest relaxte stad in VS die ik tot nu toe bezocht heb. Jammer dat je geen bezoek hebt kunnen brengen aan Alcatraz, wellicht een volgende keer.

• 11 augustus 2017 at 12:16
    Permalink

Heel handig voor komend jaar. Onze rondreis start en eindigt namelijk in SF. Alcatraz lijkt me een must see en fietsen over de Golden Gate brug ook. Binnenkort eens in het eea verdiepen.

• 13 augustus 2017 at 10:45
      Permalink

Heerlijk vooruitzicht hebben jullie, lekker lang voorpret ook. Hoe lang blijven jullie in San Francisco? Er is ontzettend veel te doen en zien in de stad dus vervelen zullen jullie je niet. Als jullie naar Alcatraz willen gaan, tijdig kaartjes kopen want ze zijn heel snel uitverkocht. Veel plezier met de voorbereidingen.

• 11 augustus 2017 at 19:35
    Permalink

Gaaf! San Francisco is echt een geweldige stad. Je hebt er een mooie tijd gehad, ook mooie foto’s gemaakt. Goede tips 🙂

• 13 augustus 2017 at 10:46
      Permalink

Het was heerlijk om 2 dagen in San Francisco te zijn.

• 11 augustus 2017 at 21:40
    Permalink

Onze roadtrip West-Amerika eindigde in San Fran. We waren een paar dagen eerder bestolen, en dus zaten we met een dagbudget in de stad. Dat drukt de pret wel hoor… We hebben er wel vanalles gedaan en gezien, maar het was een vrij stressvolle periode. Ik wil graag eens terug dus!

• 13 augustus 2017 at 10:50
      Permalink

Ik snap heel goed dat jullie niet optimaal hebben kunnen genieten van San Francisco. Het lijkt me ontzettend vervelend om bestolen te worden op reis, alle rompslomp die erbij komt kijken. Wellicht komt er in de toekomst een nieuwe kans om onbezorgd te kunnen genieten van San Francisco.

• 12 augustus 2017 at 05:56
    Permalink

Die brug is echt gaaf! Je ziet hem vooral in films en series en ik hoop hem ooit nog een keer in het echt te mogen aanschouwen. Hetzelfde als alcatraz, de stijle heuvels met de gekleurde huizen en eigenlijk de rest van de stad. Het lijkt me ook een stad waar je aan een week eigenlijk niet genoeg hebt en je als je er jaren woont nog elke dag iets nieuws kan zien. Misschien ooit 😉

• 13 augustus 2017 at 10:54
      Permalink

Het is een fantastische stad Niels, een aanrader. Ik kende de stad ook alleen maar van tv en uit films, en dan loop je daar ineens rond. Zo geweldig! Alcatraz heeft heel veel indruk gemaakt, maar ook de Golden Gate Bridge. Eigenlijk de hele stad, je kunt er met gemak een week verblijven.