Terugblik roadtrip Portugal | Route, planning en accommodaties

In 11 dagen reizen we van de Algarve in het zuiden, naar Porto in het noorden. We slapen zowel in steden als tussen de olijf- en vijgenbomen op het platteland. Naast Lissabon en Porto maken we ook kennis met de indrukwekkende kustlijn van Lagos, het Romeinse stadje Évora, het sprookjesachtige Sintra en de universiteitsstad Coimbra. Het aangename klimaat, de gastvrije bevolking en het arsenaal aan indrukwekkende gebouwen hebben er aan bijgedragen dat we kunnen terugkijken op een fijne reis. In terugblik roadtrip Portugal lees je meer over onze route, planning en de accommodaties waar we verbleven.

Dag 1: Faro

Met Transavia vliegen we naar Faro, waar in alle vroegte de wielen van onze 737 het asfalt van de Portugese landingsbaan raken. Ondanks het vroege tijdstip van 7:00 uur is de temperatuur zeer aangenaam. Nadat we onze reistassen van de band hebben gepakt halen we onze huurauto op. De huurauto hebben we van tevoren vastgelegd, want ter plaatse iets regelen is altijd duurder dan wanneer je vooraf online een auto huurt. Ook deze keer hebben we via de website van Sunny Cars een auto gehuurd. Zij treden op als bemiddelaar en gaan op zoek naar de beste deal voor jou. Een aanrader.

Aangezien het nog te vroeg is om in te checken bij onze B&B besluiten we Faro in te gaan. Onze VW Polo parkeren we net buiten de oude stadsmuren. We dwalen door de fotogenieke straatjes van het oude centrum waar ik al snel een obsessie voor deuren ontwikkel. In het stadspark Jardim da Alameda João de Deus eten we onze eerste Pastéis de Belém en even later beklimmen we de toren van de Igreja de São Pedro waar we genieten van het uitzicht. Een goed begin van onze roadtrip Portugal. Na de lunch rijden we naar het plaatsje Guia waar we 3 nachten in een landelijk gelegen B&B verblijven.

Faro Portugal

Monte das Cortelhas Guia Portugal

Dag 2: Sagres en Lagos

Vandaag rijden we in een klein half uur naar Sagres in het westen van de Algarve. Vanaf de muren van Fortaleza de Beliche hebben we een prachtig zicht op de eindeloze oceaan en de stranden in de omgeving waar surfers de hoge golven in de branding trotseren. In de verte zien we onze volgende bestemming al liggen: de vuurtoren van Cabo de São Vicente, het meest zuidwestelijke puntje van Europa. Na een bliksembezoek rijden we via de N268 en N125 in oostelijke richting naar Lagos. We lopen een paar uurtjes door het charmante ommuurde stadje: bezoeken Forte do Pau da Bandeira, spotten street art en dwalen rond door de geplaveide straatjes en over sfeervolle pleintjes.

Fortaleza de Beliche Cabo de São Vicente Portugal

Lagos Portugal

Dag 3: Loulé, Praia da Marinha en Praia do Carvoeiro

Op aanraden van de dochter van Carlos rijden we naar Loulé, een van de oudste plaatsen in de Algarve. De overdekte markthal is een van de belangrijkste bezienswaardigheden van het dorpje. Een kakofonie aan kleuren en geuren komt op je af zodra je de markt betreedt. Het barst er van de kraampjes vol kazen, worsten, verse groenten, fruit en vis. Boven de straten zijn doeken gespannen tegen de brandende zon, niet alleen effectief maar ook erg sfeervol. We duiken het eerste de beste smalle straatje met kinderkopjes in en verkennen in een ochtend het charmante Loulé.

Op het heetst van de dag klimmen en klauteren we over de puntige rotsen om een indrukwekkend uitzicht te hebben op het idyllische strandje en de grillige rotsformaties in en langs het water van Praia da Marinha. We krijgen geen genoeg van de goudgele kustlijn van de Algarve en rijden door naar Praia do Carvoeiro: we trotseren de steile trappen voor een fantastisch uitzicht op het strand en maken kennis met street art op elektriciteitskastjes.

Loulé Portugal

Praia da Marinha Portugal

Praia do Carvoeiro Portugal

• Afstand Faro – Guia: 44 km.
  • Accommodatie: Monte das Cortelhas, Guia.

Dag 4: Évora

Vandaag verlaten we de Algarve en rijden in noordelijke richting naar het Romeinse stadje Évora. In de stad met mosterdgele accenten barst het van de bezienswaardigheden. We bezoeken de beroemde Capela dos Ossos, een spookachtige kapel die is gemaakt van duizenden schedels en botten. Een macaber gezicht. We bezoeken historische gebouwen, strijken zo nu en dan neer op een van de terrassen om ons vochtgehalte op peil te houden en beklimmen de trappen van Sé Catedral de Évora. Onze inspanningen worden beloond want het uitzicht vanaf het dak is geweldig. Door al het moois dat we zien vergeten we de tijd. De avond valt als we Évora verlaten en op weg gaan naar ons hotel in Amora.

Évora Portugal

Evidencia Belverde Atitude Hotel Amora

Dag 5 & 6: Lissabon

Met het mooie Evidencia Belverde Atitude Hotel als uitvalsbasis trotseren we 2 dagen lang de steile straatjes en verborgen steegjes van de wijken Alfama, Bairro Alto en Belém. De zon schijnt volop, genieten van gevels vol azulejos, bezoeken historische gebouwen en gaan op zoek naar street art, wat soms op een teleurstelling uitloopt. Luisteren naar de weemoedige klanken van de Fado en de rammelende oude trammetjes die het straatbeeld van Lissabon bepalen. Overdag strijken we geregeld neer op een van de terrassen en ‘s avonds genieten we van het lekkere Portugese eten en een goed glas wijn in fijne restaurants.

Lissabon Portugal

• Afstand Guia – Évora: 203 km.
  • Afstand Évora – Amora: 116 km.
  • Accommodatie: Evidencia Belverde Atitude Hotel, Amora.

Dag 7: Sintra

Voor we naar Coimbra rijden brengen we eerst een bezoek aan het sprookjesachtige Sintra. De paleizen en bijbehorende tuinen liggen verspreid over de stad. Het is onmogelijk om deze allemaal in een dag te bezoeken. We laten ons door een tuktuk naar de toegangspoort van Palácio da Pena brengen, kopen een kaartje en lopen naar het paleis. Sprookjesachtig is het, maar ook heel druk. Na onze rondgang over het complex en door het paleis beklimmen we de trappen van Castelo dos Mouros voor een panoramisch uitzicht over Sintra. Het mooiste hebben we voor het laats bewaard: Parque e Palácio de Monserrate, een prachtig paleis met mooi aangelegd park waar je heerlijk kunt wandelen en genieten van de rust. Ver weg van de drukte sluiten we ons bezoek aan Sintra af, en rijden we naar ons hotel in Coimbra waar we 2 nachten slapen.

Palácio da Pena Castelo dos Mouros Sintra Portugal

Parque e Palácio de Monserrate Sintra Portugal

Dag 8: Coimbra

In het donker zijn we al onder de indruk van het Sapientia Boutique Hotel, bij daglicht is het nóg mooier. Voor het eerst tijdens onze reis laten we de auto staan. Het hotel bevindt zich immers op nog geen 2 minuten lopen van de imposante Universidade de Coimbra. We lopen de rijk gedecoreerde Porta Férrea door om de verschillende prachtige gebouwen met fraaie portalen en een zuilengang te bewonderen en zijn onder de indruk van de pronkstukken van de universiteit: Bilbliotheca Joanina en Capela de São Miguel.

Universidada Coimbra Portugal

Capela de São Miguel Coimbra Portugal

• Afstand Amora – Sintra: 44 km.
  • Afstand Sintra – Coimbra: 223 km.
  • Accommodatie: Sapientia Boutique Hotel, Coimbra.

Dag 9: Matosinhos

Helaas nemen we na 2 nachten afscheid van de geweldige stad Coimbra en rijden we naar het noorden. In Matosinhos brengen we eerst een bezoek aan de overdekte Mercado om vervolgens aan het strand te genieten van het mooie weer. Het gekrijs van honderden meeuwen verraad dat we dichtbij de zee zijn. De vogels vliegen ongeduldig heen en weer om een visje te pakken te krijgen op de visafslag. In de straat van de visafslag barst het van de restaurantjes waar buiten verse vis op een houtskool barbecue wordt bereid. Aan de goed gevulde restaurants en terrassen te zien smaakt de vis in Matosinhos erg goed. We sluiten aan in de file om het centrum van Porto binnen te komen, checken in bij onze B&B en na 1.301 gereden kilometers leveren we de huurauto in.

Matosinhos Portugal

Palácio Fenizia Porto

Dag 10 & 11: Porto

We genieten volop van ons verblijf in Porto, een stad die mijn hart sneller doet kloppen. Met Joao gaan we op zoek naar street art. De kunstwerken die hij ons laat zien zijn zo anders dan de murials die ik had verwacht. De laatste 3 avonden lijkt de Portugese keuken ons nog beter te smaken. Tijdens onze laatste dag in de tweede stad van Portugal doorkruisen we de oude wijk Ribeira, steken de brug Ponte Luiz I over om te genieten van een goed glas wijn en het fantastische uitzicht over Porto bij een van de vele porthuizen. In Porto eten we de lekkerste Pastéis de Belém tijdens onze roadtrip Portugal.

Porto Portugal

Pastéis de Belém

• Afstand Coimbra – Matosinhos: 129 km.
  • Afstand Matosinhos – Porto: 8 km.
  • Accommodatie: Palácia Fenizia, Porto.

Dag 12: Amsterdam

Na een korte nacht loopt de wekker om 5:15 uur af. De taxi brengt ons naar de luchthaven, we checken in en ontbijten  op de luchthaven die aan het ontwaken is. Onze vlucht vertrekt op tijd, erg fijn. Op Schiphol rollen onze reistassen na een klein half uur van de band en kunnen we op weg naar huis.

Terugblik roadtrip Portugal

Zoals je wellicht weet heeft Italië een speciaal plekje in mijn hart. De mensen, de taal, het eten en de prachtige dorpjes en steden. Ik had nooit verwacht dat ik me in een ander land zó thuis zou voelen. Toch heeft Portugal mijn favoriete Europese land naar een tweede plaats verwezen, al is het met een miniem verschil. We kunnen terugkijken op een geweldige roadtrip. De wegen zijn zeer goed begaanbaar en plaatsen staan duidelijk aangegeven. De vooraf gedownloade kaarten van Google Maps die we onderweg offline gebruikte, maakte onze rondreis nog relaxter. In terugblik roadtrip Portugal heb ik onze route, accommodaties en activiteiten gedeeld. Misschien is deze route een inspiratie voor jouw volgende reis.

Wordt een roadtrip Portugal jouw volgende reis?

14 reacties op “Terugblik roadtrip Portugal | Route, planning en accommodaties

• 25 september 2017 at 09:08
    Permalink

Ziet er allemaal heel vervelend uit 😉
    Wij overwegen met de herfstvakantie naar Portugal te gaan, nu even besluiten welke regio….

• 29 september 2017 at 17:30
      Permalink

Leuke plannen Eva! De regio’s verschillen enorm. Rust en ruimte of de drukte van een stad. Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Veel succes met knopen doorhakken.

• 29 september 2017 at 17:33
      Permalink

Dankjewel, leuk om te horen! Het is inderdaad een prachtige reis geweest en ik ben nog niet uitgereisd in Portugal.

• 28 september 2017 at 19:26
    Permalink

Wát een prachtige reis en mooie pica’s! Ik ben toch wel erg benieuwd of ik straks Porto of Lissabon op de 1e plaats zet… Ik laat het je uiteraard weten!

• 29 september 2017 at 17:37
      Permalink

Dankjewel Laura! Ik ben ook heel benieuwd welke stad jouw voorkeur heeft.

• 29 september 2017 at 11:37
    Permalink

Prachtig Marcel. We genoten lang geleden al eens van de Algarve en tijdje terug was ik in Porto. Coimbra lijkt me ook supermooi. Voor de meivakkantie zoeken we nog een Europese bestemming, misschien wordt het wel Portugal. Hoewel het weer in het noorden dan nog wat onzeker is.

• 29 september 2017 at 17:47
      Permalink

Portugal is een echte aanrader! Je zult het er prachtig vinden, veel natuur maar ook mooie dorpen en steden. Qua weer is het inderdaad onzeker in mei. Wellicht iets meer naar het zuiden afzakken.

• 29 september 2017 at 15:55
    Permalink

Ik herken het gevoel! Ik ging pas relatief ‘laat’ naar Portugal, en toen was ik gelijk om! Het is niet mijn favo land (dat blijft Indonesië), maar ik wil er absoluut meer van ontdekken. Jouw route klinkt goed.

• 29 september 2017 at 17:51
      Permalink

En ik ging nog ‘later’ naar Portugal. Onze route was erg fijn. We hadden dit keer een goede balans gevonden en het was erg prettig om meerdere dagen op een plek te blijven. Indonesië ben ik nog nooit geweest maar lijkt me een prachtige bestemming.

• 30 september 2017 at 12:42
    Permalink

Ikzelf heb Lissabon en Sintra bezocht en dat smaakte absoluut naar meer! Portugal lijkt me een fantastisch land om te roadtrippen

• 4 oktober 2017 at 18:42
      Permalink

Portugal is zeker een fantastisch land om te roadtrippen! Évora, Loulé en Porto vond ik geweldig.

• 14 oktober 2017 at 10:50
    Permalink

Ik wil al jarenlang heel graag door Portugal reizen. Toch geven we steeds een andere bestemming voorrang, en ben ik er dus nog steeds niet geweest. Jouw roadtrip Portugal klinkt echt heerlijk. Op deze manier zou ik het land met al haar diversiteit ook graag willen ontdekken. Het lijkt me er heerlijk!

• 14 oktober 2017 at 18:48
      Permalink

Zeker een keer doen Marcella! Portugal is zo’n fijn land om een roadtrip te maken. Naast grote steden en pittoreske dorpjes is er ook veel natuur te vinden. En de Portugese keuken is ook een aanrader.