Onze eerste dagen in Puglia

Na ons verblijf in Vico Equense en Maratea zijn we afgelopen zondag aangekomen in Ostuni. De stad ligt in de regio Apulië, beter bekend als Puglia. De streek staat bekend om zijn markante trulli. De witgekalkte huisjes met puntdaken in het dorpje Alberobello staan op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Tijdens ons verblijf in Ostuni sliepen we in een trullo, een bijzondere ervaring. Onze eerste dagen in de regio Puglia stonden bol van het bezoeken van bijzondere plekjes. Locorotondo, Alberobello, Ostuni, Cisternino en Matera. Tussen de regenbuien en het onweer door hebben we genoten van ons verblijf in Ostuni. Benieuwd naar mijn ervaringen? Lees snel verder en ontdek de schoonheid van de regio Puglia.

Lago di Monte Cotugno

Zondagochtend laten we Maratea achter ons en rijden we richting Policoro. Het is opvallend stil op de weg en kunnen dus goed doorrijden. Waarschijnlijk omdat het zondag is. Onderweg passeren we Lago di Monte Cotugno. Hier bevindt zich de grootste dam in klei van Europa. Ik wil graag foto’s maken echter stuit ik op een klein probleem. Er zijn geen officiële parkeerplaatsen. We besluiten te stoppen en parkeren de auto langs de kant van de weg. Met gevaar voor eigen leven loop ik een stuk terug over de snelweg en schiet snel wat foto’s. Het weids uitzicht over Lago di Monte Cotugno met zijn turquoise water is verbluffend.

Onze eerste dagen in Puglia: Lago di Monte Cotugno

Locorotondo

Voor we naar onze trullo in Ostuni rijden brengen we een bezoek aan Locorotondo. De stad ligt op een berg en is vanuit de verte goed zichtbaar. Omstreeks 14:00 uur rijden we centro storico binnen. We trotseren de hevige regenbuien en lopen door de smalle straatjes vol witte huisjes, terracotta bloempotten vol roze hortensia’s, vetplanten en weelderig groeiende klimplanten.

Onze eerste dagen in Puglia: Locorotondo

Masseria Cappuccini

Het slechte weer doet ons besluiten om Locorotondo na anderhalf uur te verlaten. We rijden naar Ostuni, zo’n half uur verderop. Aangekomen bij Masseria Cappuccini breekt de zon door. Ik zie mezelf de komende dagen wel op één van de bedjes aan het zwembad liggen. Helaas is dit er nooit van gekomen vanwege het slechte weer. De ruime trullo is Italiaans brocante ingericht met een luxe badkamer en een riante slaapkamer.

Onze eerste dagen in: Masseria Cappuccini

Alberobello

Maandag staan Alberobello en Ostuni op het programma. We rijden al vroeg richting Alberobello om zo de grote toeristenstroom voor te zijn. We dwalen door de smalle straatjes vol trulli, brengen een bezoek aan de Santi Medici-kerk en eten een panini met mozzarella, salami en tomaat. Wat zijn die panini’s toch lekker! Hét trullidorp van Puglia blijkt aan het begin van de middag overspoeld te zijn met toeristen. Het Volendam van Italië.

Onze eerste dagen in Puglia: Alberobello
Trulli huisjes in Alberobello

Cisternino

Op weg naar Ostuni rijden we langs Cisternino. Vanaf een afstand ziet het plaatsje er indrukwekkend uit. Een aaneenschakeling van huizen op een berg met op de top een kerk. Het centro storico ligt er, mede door het slechte weer, verlaten bij. Een andere oorzaak is dat in Italië nagenoeg alle restaurants en winkels dagelijks tussen 12:30-15:30 gesloten zijn. Ondanks de stilte en het slechte weer is het een genot om door de straatjes van Cisternino te zwerven.

Onze eerste dagen in Puglia: Cisternino
Het verrassende Cisternino

Ostuni

De paraplu’s hebben we inmiddels voorgoed opgeborgen. De rest van de middag én avond brengen we door in Ostuni. Italië staat bekend om zijn goede keuken en dus rijst de vraag: Wat en waar gaan we eten? Er is volop keuze aan knusse restaurantjes dat het moeilijk kiezen is. We hebben heerlijk gegeten in een geweldig restaurant. Absolute aanrader! Later meer hierover.

Onze eerste dagen in Puglia: Ostuni
Het barst van de terrassen in Ostuni
Onze eerste dagen in Puglia: Ostuni straatbeeld
Smalle steile straatjes vol witte huisjes met gekleurde deuren en luiken en bloempotten vol planten bepalen het straatbeeld van Ostuni
Onze eerste dagen in Puglia: Ostuni
Het op een berg gelegen Ostuni wordt omringd door een stadsmuur bestaande uit witgekalkte huizen

Matera

Dinsdag maken we een uitstapje naar de regio Basilicata. In deze regio ligt één van de bizarste steden van Italië én tevens één van de oudste steden ter wereld, Matera. We bezoeken een grotwoning en diverse (grot)kerkjes, lunchen we om de hoek van de San Pietro Caveoso kerk en lopen we rond door het historisch centrum van Matera.

Onze eerste dagen in Puglia: Matera
Uitzicht over de grotwoningen van Matera
Onze eerste dagen in Puglia: Matera kerk
San Pietro Caveoso kerk

Onze eerste dagen in Puglia

Puglia is een veelzijdige regio in Italië. Trulli, pittoreske dorpjes en velden vol druivenranken, limoenbomen en olijfgaarden. We genieten op onze laatste ochtend in de zon van ons ontbijt aan het zwembad. Na het ontbijt nemen we de route voor vandaag door, pakken we onze tassen en nemen we afscheid van onze trullo. We gaan op weg naar onze laatste bestemming van deze fantastische roadtrip, Ugento gelegen in de hak van Italië. Ben benieuwd wat we daar kan verwachten. Eén ding staat vast, als we de weersvoorspellingen mogen geloven. Regen is voor de komende dagen niet voorspeld, enkel zon!

Trulli is het meervoud van trullo.

12 reacties op “Onze eerste dagen in Puglia

• Pingback: De reisblogs v/d week - #76 - Expedia Blog

• 16 september 2016 at 18:05
      Permalink

Wat ontzettend leuk dat ik deze week bij de reisblogs van de week zit, dank je wel! PS: Het is yourtravelguideonline 🙂

• 21 september 2016 at 19:58
    Permalink

Wat ontzettend leuk om te lezen. Wij vertrekken over 2 weken om praktisch dezelfde roadtrip te maken…..
    Jammer dat je slecht weer hebt gehad.
    Ik heb een paar tips opgeschreven die ik zeker zelf ga bezoeken.

• 21 september 2016 at 20:09
      Permalink

Dank je wel Harold! Het was een geweldige route om te rijden en we hebben ontzettend veel mooie plekken gezien. Het slechte weer viel mee hoor. De temperatuur was prima, 25-30 graden, heerlijk! Af en toe een flinke bui maar dat weerhield ons er niet van om iets te ondernemen, paraplu op en gaan 🙂 Leuk dat je tips hebt overgenomen. Ik heb nog veel meer tips. Leuke adresjes om te eten, leuke dorpjes om te bezoeken, een bepaald deel van de route die je gezien moet hebben of waar je juist niet moet zijn. Als je geïnteresseerd bent kan ik je ze mailen. Is het de eerste keer dat jullie de regio’s Campania en Puglia gaan bezoeken? Ik ben heel benieuwd wat jullie van de route vinden!

• 4 oktober 2016 at 09:12
    Permalink

Wauww, ik ben fan van Lago di Monte Cotugno! Die kleuren! Goed dat jullie al vroeg naar de trullidorpen gingen, jammer dat het later zó vol is daar. Mooie foto’s joh, ik moet echt eens naar Puglia. Zo onwijs fotogeniek! <3

• 4 oktober 2016 at 18:35
      Permalink

Dat enthousiasme snap ik maar al te goed Marcella! Ik had wel uren kunnen/willen blijven bij Lago di Monte Cotugno om foto’s te maken. Helaas konden we nergens de auto parkeren 🙁 Alberobello moet je gezien hebben als je in Puglia bent. Inderdaad erg jammer dat het er zó toeristisch is. Overigens is het wel een erg fotogeniek dorpje! Bedankt voor je compliment wat betreft de foto’s, leuk om te horen!

• 14 december 2016 at 21:24
    Permalink

Dit lijkt me echt zo’n mooi stukje Italië! Prachtige foto’s heb je er gemaakt ook. Ik kwam hier terecht via je interview op Expedia. Altijd leuk om weer nieuwe reisblogs te ontdekken… ik heb weer genoeg te lezen en te kijken zie ik al. 🙂

• 14 december 2016 at 21:53
      Permalink

Dankjewel Yvonne voor je compliment. Voor ons was dit gedeelte van Italië nieuw, wat een ontdekking! Een overweging waard om te bezoeken, wellicht volgend jaar?

• 22 december 2016 at 20:39
    Permalink

Ziet er prachtig uit! Ik ben er wel eens doorheen gesneld op de terugweg vanuit Griekenland en vond het toen al erg bijzonder.

Groetjes van Dory.
    Hans

• 23 december 2016 at 15:49
      Permalink

Dankjewel Hans! Beslist de moeite waard om te bezoeken, weet bijna zeker dat dit iets voor jullie is 🙂

• 22 juni 2017 at 20:50
    Permalink

Super mooie foto’s! Puglia en omgeving lijkt me erg mooi en zou ik graag eens bezoeken! Na mijn bezoek aan Toscane afgelopen september en Napels dit voorjaar ben ik fan geworden van Italië. Wie weet gaat mijn volgende bezoekje aan Italië wel naar Puglia 🙂

• 24 juni 2017 at 12:17
      Permalink

Dankjewel Daphne! Leuk dat je fan bent geworden van Italië, terecht. Het land staat bij bij al jaren bovenaan als favoriete Europese bestemming. Toscane is ook heel mooi en Napels vind ik een geweldige stad. Puglia kan ik je aanraden, zo anders dan andere regio’s. Bovendien is het er nog niet zo toeristisch én betaalbaar. Ik zou het zeker overwegen als ik jou was 😉